vrijdag 4 januari 2008

Ham, kaas en trappetjes

Als er in Nederland een lantaarnpaal geschilderd wordt, gebeurt dat met behulp van speciaal daarvoor bestemde hoogwerkers. In Havanna gaat dat heel anders. Daar zag ik een man op een raar soort trappetje staan, dat meer op een soort van hekje leek. Naast hem stond de controleur. (Of ligt dat aan mijn op hol geslagen fantasie dat ik overal controleurs zag? Het ging in ieder geval om mannen en vrouwen die zwijgend toekeken, terwijl een ander het werk deed.)
Ik heb er geen foto van omdat ik pas later besefte dat het apart was. Namelijk toen ik de hoek om sloeg en zag waar het trappetje vandaan kwam. Het was een onderdeel van een steiger. (Die staat hier wel op de foto, hoewel niet erg goed. Ik ben geen fotograaf.)
Een Cubaan gebruikt het weinige dat hij heeft intensief. Neem nu de broodjes die de Cubanen serveren. We konden vaak kiezen uit een broodje ham of een broodje kaas of een broodje ham/kaas. Ik heb een keer een schotel gegeten voornamelijk bestaand uit rolletjes ham en rolletjes kaas. Met brood erbij. En soms kon je pizza's krijgen: sponzig deeg met ham en kaas.
En alle dagen aten we rijst met bonen. Hoewel soms ook bonen met rijst.
Maar je kon ook rijst krijgen.
En bonen.

Geen opmerkingen: