woensdag 23 januari 2008

Ze zijn níet aardig


Cubanen - voor zover ik ze ben tegengekomen en er zaken mee heb gedaan - hebben een niet te onderdrukken neiging je meer geld afhandig te maken dan waar ze strikt genomen recht op hebben. Van alle rekeningen die ik heb ontvangen was er welgeteld één die helemaal klopte, in alle andere gevallen was er meer in rekening gebracht. Meestal was dat niet veel, een biertje dat voor 1 peso op de kaart stond, stond voor 1,5o op de rekening, de andere bedragen klopten.
Maar het gebeurde wel áltijd.
Zelfs de mannen bij de bank waar je geld kon wisselen, gaven minder wisselgeld terug dan ze hadden moeten uitkeren. Daarin slaagden ze omdat ze heel handig en snel konden tellen. De tien pesos die ze ons te weinig gaven, staken ze in hun eigen zak.
Dat geld was het ergste niet, het was niet duur op Cuba, het kon er best vanaf. Wij zijn rijk en zij niet. Het ging erom dat de Cubanen zo vriendelijk en hartelijk waren, maar het ondertussen toch niet goed met je meenden.
Noem me naïef, maar ik werd daar verdrietig van.
Die foto hierboven toont een heel orignele manier van dat gedrag. We bestelden een salade en kregen een héél klein bordje.
We hebben altijd betaald, we gaven ook altijd fooi. Maar ik vond ze níet aardig.
Meer kon ik er niet tegen doen.

4 opmerkingen:

Karin zei

En dit gedrag is niet voorbehouden aan Cubanen, kan ik je vertellen. De aardigste verklaring die ik ervoor hoorde was: "Ze kunnen niet tellen". Misschien niet, maar er staat nooit te weinig op de rekening, en je krijgt nooit teveel wisselgeld.

(Hee Flop ik moet tegenwoordig rare woorden invullen zoals 'tjzonw', voordat ik mag reageren)

Flopke zei

Je moet inderdaad een kleine test doen, Karin, waarschijnlijk omdat het de spuigaten uitloopt met die spam. (En mocht jij je slurf willen verlengen, ik heb hier nog een behoorlijk aantrekkelijke aanbieding liggen.)

Karin zei

Stuur maar door!! Qtnpf

Flopke zei

Ik durf ze niet zo goed door te sturen, wegens virusgevaar, maar volgens mij zit er nu een in mijn spambox. Onderwerp: Say NO to being a small sized loser.